Ballie: de bal én app die kids laat bewegen!

Gamification toepassen om kinderen op een leuke manier te laten bewegen, zonder dat ze het doorhebben. Soufiane Touzani heeft een applicatie ontwikkeld die lichaamsbeweging en de motorische ontwikkeling stimuleert. Ballie is voor ieder die beter wil worden in voetbal. 

Wat is Ballie?

Ballie is een voetbal-applicatie voor op je mobiele apparaat. Om aan de slag te kunnen moet er een speciaal ontwikkelde bal worden aangeschaft. Op deze bal staat een unieke code waarmee je de applicatie kunt ontgrendelen. Plaats je smartphone ongeveer 1 meter van je af en voer oefeningen uit waarmee je highscores kunt behalen. In de applicatie staan verschillende uitdagingen en worden statistieken bijgehouden die de gebruiker stimuleert om te bewegen. Er zijn live klassementen, leaderboards en je kunt munten verdienen waarmee je jouw eigen persoonlijke avatar kunt aanpassen. Ballie kan ook worden gebruikt door coaches om kinderen in beweging te houden.

Gamification?

De definitie van gamification is de toepassing van game-design-elementen en spelprincipes in een ‘niet-game’ omgeving. Bij gamification gebruik je spelelementen om gebruikers te motiveren en hun ervaring te verrijken. Een applicatie die momenteel erg populair is en waarin ook gamification in verwerkt zit is ‘ Ommetje’ van de Hersenstichting. Door dagelijks 20 minuten te wandelen kunnen gebruikers punten en medailles verdienen. Mensen kunnen het tegen elkaar opnemen. Wandelen wordt leuker gemaakt, ook in de winter. Ommetje en Ballie zijn mooie voorbeelden van gamification waarmee mensen in beweging worden gehouden.


44% van de Nederlanders sport minder

Door de coronamaatregelen zijn we minder gaan bewegen. Binnen sporten is nog niet toegestaan, wedstrijden en competities zijn stilgelegd. Voornamelijk jonge kinderen sporten hierdoor minder. Hierdoor slapen ze slechter en dit brengt weer mentale problemen met zich mee. In 2019 waren er wekelijks zo'n 10,4 miljoen Nederlanders aan het sporten, dat zijn er op dit moment nog zo'n 8,7 miljoen. De applicatie van Soufiane Touzani komt dan ook als geroepen.

Kritiek op toegankelijkheid van ‘Ballie’

De aanschaf van de speciale bal lijkt wellicht een groot bedrag om kinderen in beweging te krijgen. Maar Soufiane Touzani geeft aan dat smart-ballen van grote merken een stuk duurder zijn. Geld verdienen is voor Touzani nooit een reden geweest om te doen wat hij doet. De ontwikkeling kost geld en daarbij zijn vergelijkbare spellen soms nog duurder. Wel is het mogelijk om samen een account te delen en dezelfde avatar (speler) te gebruiken. Dit maakt het alleen iets minder persoonlijk. De keuze is aan de gebruiker.

Wie is Soufiane Touzani?

Soufiane Touzani is een sporter die zakenman is geworden uit noodzaak. In 2002 werd er scoliose bij hem geconstateerd en viel zijn droom als profvoetballer in duigen. Maar hij liet zich niet tegenhouden door tegenslagen en ging oplossingsgericht zijn toekomst tegemoet. Zo heeft hij ondertussen een productiebedrijf, kledinglijn en foundation met grote klanten. Lees hier meer over Soufiane Touzani.