Nieuwe beweging van jongeren naar de groentewinkel!

Lekker eten. Vaak gaat dit gepaard met verse producten. Veel groen, boordevol vitamines. Nog beter: verse, onbespoten groente van eigen bodem, die een korte reis hebben gehad en geen onnodige plastic verpakkingen met zich meedragen. Hoe gezond wil je het hebben?

Overgewicht hardnekkig

We kennen de gevolgen van overgewicht. Dagelijks verschijnen berichten, die ons waarschuwen voor de gevolgen van onder andere slechte voeding en onvoldoende beweging. Overgewicht en obesitas staan al langer op de lijst van zwaargewichten die drukken op onze gezondheidszorg. In 2019 was ruim de helft van alle Nederlanders ouder dan 18 jaar te zwaar.

Het devies is als een vastzittende plaat: ‘eet verstandig, beweeg meer, val af en blijf gezond.’ Een groot deel van onze bevolking kan klaarblijkelijk daarmee moeilijk leven. Gelukkig zien we ook een tegenbeweging ten opzichte van het naar binnen werken van al het goedkope suiker en vet.

30% meer bij groentewinkel

Zoals cijfers van marktonderzoeksbureau GFK aangeven, groeide de gang naar een groenteboer, bio-vlees specialist of een viswinkel. In het artikel op nu.nl lees je, dat we vaker naar speciaalzaken gaan. Bij de groentewinkel besteden we 30 procent meer. Zowel het aantal klanten als het bedrag wat we daar uitgaven waren hoger in het afgelopen jaar. Ook de viswinkel, de bakker en de slager zagen meer klanten in hun winkels. ‘Vers’ is in belangstelling gestegen, ook bij supermarkten.

Supermarkten varen wel bij deze pandemie. We komen met z’n allen minder bij deze winkels, maar besteden per keer meer. De groentespecialist heeft daarentegen meer kopers dan voorheen. Wat daarbij opvalt in de GFK-cijfers, is het groeiend aantal jongeren die voor een mooi bosje radijs toch even omrijden. Houdt deze trend langer aan? Ook als onze samenleving weer ‘open’ is? Gezonder is het in ieder geval!


Bestellingen bij de boer

We zien een beweging, waarbij we een onszelf een spiegel voorhouden: gaan wij door met meer consumeren of hebben we oog voor ‘gezond’ en ‘lokaal’. Ook Brussel (EU) heeft een ‘Boer tot bord’-strategie, om te zorgen voor minder verspilling, uitstoot en betere producten. De bestellingen direct bij de boer, teler en kweker is in Nederland verdubbeld. Het percentage jongeren dat rechtstreeks koopt is zelf nog hoger. Een duidelijke opmars.

Er zijn veel lokale initiatieven waarbij ons eten om de hoek groeit en bloeit. Toffe ‘eco-systemen’ die onder de huidige omstandigheden terrein winnen. Terecht! Want lokaal geproduceerde voeding die je zelf om de hoek afhaalt rechtstreeks van het land, in een mooie mand is toch veel beter, gezonder en leuker dan een in plastic gehulde versnipperde gemende sla-melange?

Kijk eens rond bij jou in de buurt

Voor producten en maaltijdboxen rechtstreeks van de producent, gehaald of gebracht. Bijvoorbeeld: