Verpleegkundigen en huisartsen spenderen miljoenen aan administratie vanwege hulpmiddelenbeleid

#maaktzichdruk: 

LinkedIn bericht van Jennifer Bergkamp

Ik heb een klein onderzoek gedaan binnen mijn verpleegkundig netwerk, dat onderzoek werd weer gedeeld in diverse andere zorgnetwerken. Of er inderdaad sprake is van incidenteel een casus waarbij het ingewikkeld is om hulpmiddelen geregeld te krijgen of dat dit gewoon realiteit is. Dit onderzoek is in ieder geval door 8500 mensen uit deze netwerken bekeken. Incidenteel kreeg 0 stemmen, dit is dagelijkse realiteit dus. We hebben het hier over een interne systeemfout in het beleid. Voor de concrete zaken die fout gaan verwijs ik graag terug naar mijn bericht van 8 april 2023.

Er werken in Nederland 177.000 verpleegkundigen. 25 Procent daarvan werkt in verpleeg- verzorgingshuis of thuiszorg. Het aantal verpleegkundigen in een verpleeg- of verzorgingshuis zijn allang wegbezuinigd dus laten we het houden op 20 procent verpleegkundigen in de thuiszorg/wijkverpleging.

Dat zijn 35.400 verpleegkundigen. Een verpleegkundige kost de verzekering zo’n 55 euro per uur. Laten we een lage schatting doen en 5 uur per week neerzetten voor administratieve lasten en telefonische overleggen met de leveranciers om hulpmiddelen voor elkaar te krijgen. Dat betekent dat er 9.375.000 euro per week doorheen gedraaid wordt om onze professionele beleid opnieuw te beoordelen, een intake gesprek 2 maal te voeren, onze bestelling of informatie te checken bij onze cliënten of het medisch dossier door te nemen.

Als we het enkel en alleen gaan hebben over het betaalbaar houden van de zorg is dit niet meer te verantwoorden. Dan laat ik achterwege dat dit er onder andere voor zorgt dat verpleegkundigen massaal de zorg uit stappen en dat deze manier van werken niet uit te leggen is aan mijn cliënten. Wat doet dezelfde berekening bij de huisartsen?

Laten we de controles zo snel mogelijk naar incidenteel zetten, daar waar de bestelling opvalt omdat die vermoedelijk niet klopt. Of een bestelling met een afwijkende oplossing omdat die in die situatie goed past en goedkoper is. Van de regering hoeven de controles niet meer, die vertrouwen ons al kamerbreed. En dan zullen wij beloven dat we elke incidentele controle beantwoorden met serieuze professionele kennis en blijven meedenken in goedkope oplossingen.

Volgens de antwoorden op de kamervragen van Conny Helder (administratieve lasten wijkverpleegkundige en huisarts, d. d. 15 februari 2023) is dit al doorgenomen met Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Zorgverzekeraars Nederland, heel fijn om te lezen dat alle partijen het eens zijn dat de hulpmiddelen geleverd gaan worden op basis van de medische indicatie van de zorgprofessional aan het bed, dat er geen inzage nodig is in het medisch dossier, dat er geen controle nodig is en dat we zo snel mogelijk alle administratieve knelpunten eruit gaan halen, we zijn het allemaal eens. Nu hoeft het eigenlijk dus alleen maar intern doorgevoerd te worden. Daar draag ik in de gesprekken vanaf 16 mei graag aan bij.

Bron:  LinkedIn bericht van J

Maak jij je ook druk?

Laat je mening horen in de opmerkingen!