UTRECHT (ANP) - Mensen die vorig jaar belden met de Luisterlijn, deden dat voornamelijk om te praten over geestelijke gezondheidskwesties. Dat was voor het eerst in jaren het voornaamste onderwerp, zo meldt de organisatie achter de hulplijn in het jaarverslag over 2022.
In totaal voerden de vrijwilligers van de Luisterlijn bijna 334.000 gesprekken. Dat waren er net iets minder dan een jaar eerder. De meeste van die gesprekken werden gevoerd over de telefoon, maar ruim 31.000 gesprekken gingen online via de chat. Daarnaast verstuurden de medewerkers ruim 4500 e-mails in antwoord op mensen die contact zochten.
Zoals de naam al zegt, is de Luisterlijn vooral bedoeld voor mensen die een luisterend oor zoeken. "Iedereen die daaraan behoefte heeft, kan op ieder moment een vertrouwelijk gesprek voeren met de vrijwilligers van de Luisterlijn", legt de organisatie uit. Dat doen mensen dus ook volop.
Grote behoefte
"Er was en is nog steeds grote behoefte aan steun, erkenning, troost of een goed gesprek", stelt directeur-bestuurder Leo Noordegraaf vast. "Dat zagen we ook toen de oorlog in Oekraïne uitbrak en mensen zich zorgen maakten." De organisatie zoekt continu nieuwe vrijwilligers om de telefoon op te nemen. Die krijgen een training om dit werk zo goed mogelijk te doen.
Andere onderwerpen die veel aan de orde kwamen in de gesprekken waren de invulling van de dag en relaties met vrienden, familie of in de liefde. Het merendeel van de gesprekken (64 procent) vond plaats buiten kantoortijden. De Luisterlijn legt een verband met hulpinstanties die dan minder goed bereikbaar zijn.
Volgens eerder onderzoek in opdracht van de organisatie voelt 80 procent van de bellers zich beter na afloop van een gesprek. Ruim 70 procent voelt zich ook minder eenzaam.