Tessa van Rooij met zorgrobot Tessa
Maatschappelijke gezondheid
Maatschappelijke gezondheid
06/10/2023
2 min
0

100 minuten zorg minder met de inzet van zorgrobot Tessa

06/10/2023
2 min
0

Tessa is een zorgrobot, een hulpmiddel voor mensen met een cognitieve beperking. Met Tessa kan er zorg op afstand gegeven worden door verbale begeleiding te geven. Via de app stelt de zorgverlener, de cliënt zelf of de mantelzorger taakjes, afspraken en berichten in op Tessa. “Het niet overnemen, maar cliënten ondersteunen zodat ze het zelf kunnen, dat zet mensen in hun kracht. Het voelt misschien wat tegenstrijdig maar dit kan met technologie, misschien juist wel.” Vertelt Tessa van Rooij, zorginnovatie adviseur.

Mensen hebben niet alleen fysieke zorg nodig

Tessa heeft jaren in de thuiszorg en de GGZ gewerkt. “Toen ik in de zorg werkte had ik veel cliënten met cognitieve problemen, zij kampte met ondervoeding, vergaten hun medicatie, of bleven de hele dag in bed liggen. Het voelde normaal om fysieke zorg in te zetten en het over te nemen” vertelt Tessa, “maar dit is niet altijd nodig, met verbale begeleiding kunnen veel cliënten het weer zelf, zonder dat de zorg het van ze overneemt. Om daarbij te helpen hebben we zorgrobot Tessa ontwikkeld”.

Nederlandse zorgrobot Tessa?

Tessa is een zorgrobot, een hulpmiddel voor mensen met een cognitieve beperking. Met Tessa kan er zorg op afstand gegeven worden door verbale begeleiding te geven. Via de app stelt de zorgverlener, de cliënt zelf of de mantelzorger taakjes, afspraken en berichten in op Tessa. De berichten spreekt Tessa dan uit in haar eigen stem. Met de verbale begeleiding kunnen mensen weer meer zelf. Al meer dan 1500 Tessa’s worden ingezet in Nederland en onderzoek laat zien dat 89% van de cliënten weer meer zelf kan, en 100 minuten minder zorg nodig hebben per week per cliënt.

100 minuten zorg minder met de inzet van zorgrobot Tessa

Voorbeeld: minder zorgtijd, minder kosten

“Een voorbeeld wat mij aan het hart ging was een mevrouw die door haar dementie vergat om te douchen, de zorg kwam dan langs, en stonden er dan 20 minuten naast. Dit was niet prettig voor mevrouw en niet voor de zorg. Tessa herinnert haar nu, en na een maand douchte mevrouw zichzelf weer 3 keer per week. Dat vind ik mooi, een win-win-win: mevrouw kan het weer zelf, een nieuwe manier van zorg bieden, het scheelt zorgtijd, maar het geeft ook dat gevoel van autonomie terug aan mevrouw.” Daarnaast gebruikt mevrouw Tessa nog voor veel meer dingen. Er wordt meer steun en zorg geboden, met minder kosten.

Problemen in de zorg

Er zijn nu 40.000 vacatures in de zorg en het aantal vacatures verdubbelt bijna tot 78.000 in 2022. Dit komt door de dubbele vergrijzing, er zijn meer mensen die zorg nodig hebben en minder personeel om dit te bieden. De zorg staat daarom onder druk om iedereen de nodige zorg te kunnen bieden. “Technologie kan hierbij helpen” vertelt Tessa. “Je kan technologie zo inzetten dat mensen minder zorg nodig hebben omdat ze het zelf doen”. Dit is een nieuwe uitdaging voor de zorgverlener vindt Tessa: “je moet de juiste technologie inzetten bij de juiste cliënt en zorgvraag. Dat is een nieuwe vaardigheid voor zorgverleners; technologie inzetten die past bij je cliënt in plaats van het over te nemen van de cliënt.”

“Dit is pas het begin” besluit Tessa, “we werken er elke dag hard aan met ons team om de techniek beter en slimmer te maken, zodat iedereen zorg kan blijven krijgen en uiteindelijk de mens weer meer zelf kan”.

Reacties