UTRECHT (ANP) - Verzekeraars en zorgaanbieders geven hun verzekerden en patiënten te weinig informatie over de vergoedingen van zorg, zegt Patiëntenfederatie Nederland. Mensen krijgen daardoor met zorgkosten te maken die ze niet hadden verwacht. "Een vermelding van deze informatie ergens weggestopt op de website is absoluut niet voldoende", vindt de federatie.
De federatie deed onderzoek onder meer dan 1200 leden uit haar eigen zogenoemde Zorgpanel, mensen die zorg gebruiken. Veel mensen zijn niet op de hoogte dat hun verzekeraar geen contract heeft met hun zorgverlener, maakt de federatie op uit de resultaten. Ze moeten het ook bijna allemaal zelf uitzoeken.
"Als je niet weet dat dit risico er is en je het dus zelf niet checkt bij je verzekeraar, start de aanbieder de behandeling vaak gewoon," aldus Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland.
Budgetpolis
Uit de resultaten komt ook naar voren dat veel deelnemers zich voor dit jaar minder uitgebreid hebben verzekerd, door bijvoorbeeld een budgetpolis te nemen. "In budgetpolissen is de vergoeding voor ongecontracteerde zorg relatief laag en/of zijn minder aanbieders gecontracteerd", aldus Veldman.
Mensen moeten meer info krijgen als ze een nieuwe verzekering uitzoeken, maar ook als een behandeling gaat beginnen. Ook voor verwijzers, zoals huisartsen, ligt hier een taak, aldus de federatie.