Campagne voor eerlijke medicijnprijzen: speel Monopoly, de Medicijn Editie
Nieuws
Nieuws
1 min

Campagne voor eerlijke medicijnprijzen lanceert nieuw spel: Monopoly, de Medicijn Editie

1 min

In een nieuwe video van Roel Maalderink, bekend van tv-programma Plakshot, presenteert farmaceutisch bedrijf Katjing Farma een nieuw spel: Monopoly, de Medicijn Editie. De video maakt duidelijk dat in de huidige medicijnenmarkt het maken van extreme winsten belangrijker is dan gezondheid. De video is onderdeel van een campagne van Wemos voor eerlijke medicijnprijzen.

Toegang tot medicijnen onder druk

Volgens Wemos staat de toegang tot zorg en medicijnen onder druk. Farmaceuten krijgen een monopolie op nieuwe medicijnen en rekenen extreem hoge en ondoorzichtige tarieven. Dure medicijnen dreigen niet meer vergoed te kunnen worden en de hoge kosten leiden tot verdringing van andere zorg. Begin 2023 werd in Nederland voor het eerst besloten om drie medicijnen niet te vergoeden vanwege de extreme prijzen.

“Door gebrekkige regelgeving kunnen farmaceuten vragen wat ze willen en hoeven ze hun prijzen niet te verantwoorden”, zegt Emily Dowdalls, expert geneesmiddelenbeleid bij Wemos. “Het huidige systeem is onhoudbaar als we de toegang tot zorg en medicijnen voor iedereen willen garanderen. De gezondheid van mensen moet voorrang krijgen op het maken van buitensporige winsten.”

Transparantie en afspraken over de prijs

In de campagne ‘Gezondheid boven geld: medicijnen voor iedereen’ roept Wemos de overheid op om te zorgen voor eerlijke medicijnprijzen. “Wij pleiten voor wet- en regelgeving voor transparantie over de kosten en prijsbepaling, en afspraken over de prijs als medicijnen met belastinggeld worden ontwikkeld”, aldus Dowdalls. “De formatie van het nieuwe kabinet biedt kans voor de gekozen partijen om plannen hiervoor vast te leggen.”

Mensen kunnen lid worden van een speciale LinkedIn-groep om zich aan te sluiten bij de oproep van Wemos en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op dit onderwerp.

Roel Maalderink

Roel Maalderink maakte eerder ook al een video voor deze campagne. Hierin gaat hij als Mark van Katjing Farma de straat op om met mensen in gesprek te gaan over de nieuwe medicijnen van zijn bedrijf. Mensen schrikken als ze de prijzen horen van zijn producten. Deze video werd meer dan een miljoen keer bekeken op LinkedIn en Instagram en leidde tot veel online discussie en steun voor onze oproep.

Infographic en interviews met experts

Naast de video’s van Roel Maalderink heeft Wemos een infographic gepubliceerd over hoe medicijnprijzen eerlijk gemaakt kunnen worden. Ook is er een interview met professor Carin Uyl-de Groot, die pleit voor een eerlijke medicijnenmarkt. Binnenkort publiceert Wemos nog een interview met Jos Kosterink (ziekenhuisapotheker) en Tom van Meerten (internist) van het Universitair Medisch Centrum Groningen, die zelf medicijnen zijn gaan maken vanwege de hoge prijzen van farmaceutische producten. Verder volgt er nog een animatie over wat er nodig is voor een eerlijk systeem.

Op de actiepagina op de website van Wemos staan een manifest, alle campagnematerialen en een Q&A.

Reacties
Categorieën